اسکای نت

مجله اینترنتی

اسکای نت

مجله اینترنتی

اسکای نت
تبلیغات
نویسندگان
آخرین نظرات

همان‌طور که پیشتر نیز اشاره شد، یک دستگاه اسکیمر در حالت کلی از دو جزء الکترونیکی و دوربین (یا لایه‌ای با قابلیت قرارگیری بر روی صفحه‌کلید خودپرداز) تشکیل شده است که در موقعیت‌هایی از جمله درگاه ورودی کارت و یا مجاورت صفحه‌کلید جهت تهیه رونوشتی از اطلاعات کارت بانکی و مشاهده رمز عبور هنگام درج آن توسط فرد تشکیل شده است، بنابراین بررسی موقعیت‌های اشاره شده هنگام مراجعه به دستگاه خودپرداز به‌منظور آگاهی از عدم کارگذاری اسکیمر توسط سارق بر روی آن لازم و ضروری به شمار می‌رود.

در اولین قدم پیشنهاد می‌شود تا درگاه ورودی کارت دستگاه خودپرداز را با دست خود کمی لرزانده و تکان دهید. شکاف‌های ورودی کارت اغلب عابر بانک‌ها در مکان خود ثابت بوده و به‌صورت محکم به بدنه دستگاه متصل شده‌اند، لذا در صورتی که درگاه توسط دست به اطراف حرکت کرده و اصطلاحاً در مکان خود لق می‌زند، احتمال نصب اسکیمر توسط فرد سارق بالا می‌باشد. اغلب اسکیمرها اطلاعات تهیه شده از کارت بانکی افراد را در حافظه داخلی خود ذخیره‌سازی کرده و فرد سارق جهت دسترسی به آن‌ها باید مجدداً به دستگاه خودپرداز مراجعه و نسبت به برداشتن فیزیکی آن اقدام نماید، بنابراین افراد سارق معمولاً نسبت به محکم کردن اسکیمر بر روی درگاه ورودی کارت عابر بانک اقدام نکرده و تنها به نصب سریع آن بسنده می‌کنند. البته این مهم توسط استفاده از دستگاه‌های اسکیمر با قابلیت ارسال بیسیم اطلاعات توسط بلوتوث قابل رفع است، اما اغلب افراد نسبت به به‌کارگیری اسکیمرهای ارزان قیمت و سنتی با قابلیت ثبت اطلاعات در حافظه داخلی اقدام می‌کنند.

اسکیمر

دومین نکته توجه به دوربین نصب شده در اطراف صفحه‌کلید جهت مشاهده رمز عبور کارت هنگام درج آن توسط فرد می‌باشد. پیشنهاد می‌شود تا جهت افزایش امنیت و جلوگیری از سرقت پین کد چهار رقمی، اطراف صفحه‌کلید را به دقت بررسی کرده و در صورت مشاهده هر شیء مشکوک، مراتب را به بانک مرجع اطلاع‌رسانی کرده و از استفاده از دستگاه خودپرداز جلوگیری به عمل آورید. دوربین معمولاً توسط فرد سارق در مکانی رو به سمت صفحه‌کلید نصب شده و لذا بررسی تمام زوایای ممکن لازم و ضروری به شمار می‌رود. این مهم تنها محدود به حوزه اطراف صفحه‌کلید نشده و سارق ممکن است دوربین را در محفظه بروشورهای تبلیغاتی و یا دیگر مکان‌های موجود نیز جاسازی کرده باشد. البته باید خاطر نشان کرد که توضیحات پاراگراف فعلی در مورد دوربین داخلی دستگاه عابر بانک صادق نمی‌باشد، اما این دوربین اغلب به سمت فرد نصب شده و نمایی از صفحه‌کلید را ثبت نمی‌کند.

اسکیمر

سومین قدم در بررسی آلودگی دستگاه خودپرداز توسط اسکیمر بررسی صفحه‌کلید می‌باشد. همان‌طور که پیشتر نیز اشاره شد، برخی از افراد سارق جهت افزایش تمیزی کار خود اقدام به نصب لایه‌ای بر روی صفحه‌کلید جهت ثبت تکمه‌های فشرده شده بوسیله فرد و آگاهی از پین کد چهار رقمی وی می‌نمایند، بنابراین پیشنهاد می‌شود تا سطح صفحه‌کلید و کلیدهای آن را به دقت بررسی کرده و در صورت مشاهده مورد مشکوک از ادامه عملیات خودداری نمایید. آیا صفحه‌کلید کمی ضخیم‌تر از حالت عادی خود می‌باشد؟ آیا برچسب‌های موجود بر روی کلیدها کج و یا کمی به اطراف متمایل شده‌اند؟ آیا در صورت کشیدن آرام انگشت و یا ناخن بر روی کلیدها، پوسته‌ای شبیه به پلاستیک و یا موارد مشابه به حرکت در می‌آید؟ تمامی موارد اشاره شده می‌توانند نمایانگر قرار داشتن یک لایه بر روی صفحه‌کلید جهت سرقت رمز عبور باشند.

اسکیمر

قدم چهارم بررسی کلی وضعیت خودپرداز و قسمت‌های بیرونی و در معرض دید آن می‌باشد. آیا نکته مشکوکی در دستگاه قابل مشاهده است؟ به‌عنوان مثال رنگ صفحه‌کلید به دلیل قرار داشتن لایه‌ای پلاستیکی بر روی آن متمایز از رنگ دیگر قسمت‌های بدنه دستگاه است؟ آیا شیء مشکوکی در مجاورت و یا اطراف صفحه‌کلید قرار گرفته است؟ (با احتمال نصب دوربین در آن).

موارد اشاره شده تنها برخی از موقعیت‌ها و عوامل بدیهی در دستگاه‌های خودپرداز جهت آگاهی از وجود اسکیمر بر روی آن‌ها به شمار می‌روند، اما با توجه به مهارت فرد سارق در نصب اجزا و همچنین عدم آگاهی فرد ممکن است تشخیص آن‌ها انجام نشده و لذا انجام اقدامات پیشگیرانه جهت جلوگیری از سرقت اطلاعات کارت بانکی، به‌خصوص پین کد چهار رقمی بسیار لازم و ضروری تلقی می‌شوند.

از جمله اقدامات پیشگیرانه جهت جلوگیری از سرقت پین کد چهار رقمی کارت بانکی می‌توان به پوشاندن صفحه‌کلید با دست هنگام درج آن اشاره کرد. این مهم اگرچه در صورت استفاده از لایه فوقانی بر روی صفحه‌کلید کاربردی نیست، اما بسیاری از افراد سارق جهت کاهش هزینه‌های خود به نصب دوربین اقدام کرده و لذا در صورت پوشاندن آن با دست از بسیاری زوایای مختلف، مشاهده رمز عبور هنگام درج آن غیرممکن می‌باشد. علاوه بر آن پیشنهاد می‌شود تا فهرست تراکنش‌های انجام شده توسط حساب خود را به‌صورت دوره‌ای و کاملاً منظم بررسی کرده و از دریافت گردش حساب غافل نشوید. در صورت مشاهده تراکنشی غیرمعمول و مشکوک در سریع‌ترین زمان ممکن نسبت به رفع آن و مسدودسازی مسیر دسترسی فرد سارق به‌حساب خود (تغییر پین کد چهار رقمی، سوزاندن کارت و ...) اقدام نمایید.

اسکیمر

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۱۲/۱۲

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی